Om Visingsö Golfklubb

Platsen som golfbanan är anlagd på är delar av det gamla flygfältet som byggdes på 1930 talet. Flygfältet är än idag i bruk av Jönköpings flygklubb och som används den till olika evenemang.

Året är 1988 då två killar med anknytning till Visingsö fick en idé om att anlägga ett korthål för träning på den sträckan som idag 2024 används till hål nr. 9 och 18.

Vid den tidpunkten hade många i Sverige börjat intressera sig för golfen. Något år tidigare 1985 hade Gränna golfklubb bildats vilket bidrog till intresset i närområdet.
Många som idag är medlemmar i VGK var under den tiden medlemmar i andra redan etablerade klubbar som tex Tranås, Jönköping,
Hökensås, Hook, A6 m.fl.

1990 bildades en interimsstyrelse som fick arbetsnamnet Wisingsö Airport Golf Club.
Klubben hade vid den tiden cirka 30 medlemmar med en årsavgift på hela 50 kr.

1991 upprättades ett samverkansavtal mellan Jönköpings flygklubb, VAIS och Visingsö Golfklubb som bilaga till ett arrendeavtal med Jönköpings kommun.
För att kunna sköta de 6 hålen som golfbanan nu bestod av så användes begagnade maskiner från Hooks golfklubb samt en liten Ford Fiesta som dragfordon, greenerna klipptes med nerjusterade vanliga gräsklippare.

Ett par år senare bildades en ny styrelse samt en flygplatsförening för att komma överens om administration och skötsel av området.

1995 beslöt klubben att ansöka om medlemskap i Svenska Golfförbundet, men då ställdes det vissa krav, nämligen att det skulle vara 9 hål och längden på banan skulle uppfylla par 68 över 18 hål. Samt att klubbens namn skulle vara Visingsö Golfklubb.

Våren 1996 fick klubben besked om att man hade blivit en fullvärdig medlem i SGF och fick därmed medlemsnummer 380. Tilläggas kan att detta inte sågs med blida ögon av vissa klubbar i närområdet med tanke på konkurrensen om medlemmarna.

De närmaste åren exploderade intresset för att börja spela golf i Sverige, men det ställdes också högre krav på golfanläggningar och VGK tog ett beslut att inte ta in fler medlemmar än 900 för att inte infektera samarbetet med andra klubbar och bli kallad en ”brevlådeklubb”. Under denna tid hade VGK ungefär 250 medlemmar i det absoluta närområdet.
VGK arrangerade under flera somrar ungdomsverksamhet med ett 15–25 talet ungdomar i varierande åldrar. Dessutom arrangerades Scandia Cup för juniorer och på senare tid även seriespel för damer.

2006 anlades 36 bunkrar vilket gav en helt ny karaktär åt banan.

2010 genomfördes en ny bansträckning samt att det tillkom 9 nya utslagsplatser för att få karaktären av en 18 -hålsbana.

Med de här ändringarna så har banan genom åren vuxit fram till att bli en fullgod Links bana.
Inför säsongen 2024 har klubben cirka 260 medlemmar.

Med en starkt gemenskap och engagerade medlemmar är klubben optimistisk inför framtiden och ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas tillsammans.

Bilden är tagen 1990 då det fortfarande var en 6 hålsbana. Känner ni igen några på bilden? Bakre raden från vänster: Janne Svensson, Mats Ödeen, ? , Tom Hultqvist, Peter Svensson, Per-Åke Krantz, Johan Forsander, ? Främre raden från vänster: Roger Svensson, Anders Hedberg, Jörgen Svensson, Per-Anders Ekström och längst fram Janne Edlund.

Ungdomsverksamhet sommaren år 2000